Excursie naar ‘Vogels van God – De reis van de paradijsvogel’ in het Missiemuseum op 23 maart 2024

We bezoeken in het Missie Museum de tentoonstelling 'Vogels van God. De reis van de paradijsvogel'

12:15    23 maart 2024    Missiemuseum Steyl

Bij Venlo, aan de Maas, bevindt zich het Kloosterdorp Steyl, met drie kloosters, een Kerk, tuinen,  grotten en een museum. Steyl is ontstaan in 1875 door de Missie-orde Het goddelijk Woord (SVD). Deze  Missionarissen verspreidden in Nieuw Guinea niet alleen het woord van God, ze handelden ook in de VOGELS VAN GOD, zoals de paradijsvogels wel werden omschreven. Zo werd het missiedorp Steyl centrum van de handel in veren van de paradijsvogel, voor de modehuizen in Berlijn en Parijs. Uniek aan de tentoonstelling is dat het verhaal van de paradijsvogel wordt verteld vanuit drie verschillende perspectieven: inheems, koloniaal en de missie.

Tijdens de rondleiding is eerst een korte introductie in het Missiemuseum en bezoeken we de kerk. (De bovenkerk met flinke trap!). Daarna is er een lezing van Wil Gorter, eigenaresse van het hoedenmuseum “Zet ‘m op “ in Andijk. Vervolgens kunt u op eigen gelegenheid de collecties van het Missiemuseum bewonderen, of de kloostertuin en de grotten. Of kunnen we nog een kop thee drinken.

12.15 uur                             Ontvangst
12.30 uur                             Rondleiding door museumgids
14.00 uur                             Lezing door Wil Gorter

Groepsgrootte: 20

Plaats: Missiemuseum, Veerweg 6, 5935 BK Steyl  tel 077 – 326 14 99

Openbaar vervoer: vanaf Venlo Arriva buslijn 66 richting Roermond via Reuver. Uitstappen halte Heijskampstraat, Tegelen. Vervolgens + 7 minuten lopen richting Kloosterdorp Steyl.

Eigen vervoer zie routeplanner. Voor auto’s zijn er rondom het museum voldoende parkeervakken.

Kosten en aanmelden
De kosten voor de rondleiding  en lezing kunnen ter plaatse worden voldaan aan Wille:
€ 12,50 voor leden, introducés € 15,00. Gaarne gepast betalen!

Schriftelijke opgave tot 15 maart . Afmelden eveneens tot 15 maart. Bij later afmelden ontvangt u alsnog een nota. Om administratieve redenen zijn wij dan genoodzaakt € 2,- extra te berekenen.

De aanmeldtermijn voor deze activiteit is verstreken