Ontwerpen van William Morris

13.15 uur    04 augustus 2017    Museum De Zwarte Tulp, Lisse

Bezocht wordt in Museum De Zwarte Tulp te Lisse de tentoonstelling William Morris – Patronen van Bloemen. William Morris (1834-1896) is een belangrijke ontwerper van het 19de_eeuwse Engeland. Hij was een van de grondleggers van de Arts and Crafts beweging. Deze beweging, waarbij ambacht voorop stond, veranderde het Engelse interieur. Morris’ ontwerpen kenmerken zich door een overvloed aan bloemen, repeterende patronen en intens kleurgebruik. De Morris & Co. behangsels en stoffen worden – ooit met de hand gedrukt maar nu machinaal – nog steeds, ruim honderd jaar later, geproduceerd en wereldwijd verkocht.

Inspiratie voor zijn ontwerpen vond Morris in zijn eigen tuin van Kelmscott Manor, in de natuur en in geïllustreerde boeken. In zijn uitgebreide bibliotheek bevonden zich ook verschillende 16de_eeuwse plantenboeken. In het Prentenkabinet van Museum De Zwarte Tulp worden tijdens de tentoonstelling historische prenten uit deze boeken getoond.

13.15 uur              Ontvangst in de hal
13.30 uur              Rondleiding
14.30 uur              Koffie/thee

Plaats
Heereweg 219, 2161 BG Lisse. Bereikbaar per bus vanaf Schiphol of Leiden CS.

Groepsgrootte maximaal 15 personen. De kosten voor de rondleiding en koffie/thee kunnen ter plaatse aan Sytske Wille worden voldaan: € 9,- voor leden, introducés € 11,-. Gaarne gepast betalen. U dient zelf een entreekaartje aan te schaffen, MK gratis. Schriftelijke opgave via onderstaand formulier tot 28 juli. Afmelden eveneens tot 28 juli. Bij later afmelden ontvangt u alsnog een nota. Om administratieve redenen zijn wij dan genoodzaakt € 2,- extra te berekenen.

Ik wil me aanmelden voor deze excursie

Lid NKV JaNee
Museumkaart JaNee