‘Ode aan de tas’ in museum Oud-Lunteren – tot 19 september

Met de expositie ‘Ode aan de tas’ laat Museum Oud Lunteren opnieuw zien het avontuur niet uit de weg te gaan! Rond een representatieve bruikleencollectie van Tassenmuseum Hendrikje uit Amsterdam is een zeer gevarieerde tentoonstelling opgebouwd. De expositie is te zien tot 19 september.

Vanaf de vroegste tijden waren tassen nuttige gebruiksvoorwerpen, zowel voor vrouwen als voor mannen. Kleding had nog geen binnenzakken en dus waren tassen en beurzen nodig om geld en andere persoonlijke spullen mee te nemen. Hoe tassen er in het verleden uitzagen, is af te leiden uit afbeeldingen op schilderijen, prenten en tapijten en de tassen die in musea te vinden zijn. Dat zijn er niet zoveel, omdat meestal vrij vergankelijke materialen werden gebruikt.
Er waren tassen en beurzen in allerlei uitvoeringen met uiteenlopende functies: beugeltassen, leren beurzen en buidels aan lange trekkoorden. Op enkele schoudertassen na werden alle modellen aan de riem of gordel gedragen. De komst van binnenzakken maakte tegen het eind van de 16e eeuw en begin 17e eeuw langzaam maar zeker een eind aan het gebruik van tassen door mannen. In de volgende eeuwen behoorde de tas vrijwel uitsluitend tot het domein van de vrouw.

Mondiale top
Tassenmuseum Hendrikje is het grootste tassenmuseum ter wereld en staat mondiaal in de top 10 van beste modemusea. Het toonaangevende Fodor’s Travel noemt de collectie van het tassenmuseum ‘de belangrijkste verzameling tassen in de wereld’. Oud Lunteren prijst zich dan ook gelukkig met de deelname van het prestigieuze museum aan de Amsterdamse Herengracht. Tot de circa 5000 tassen tellende collectie behoren onder andere bruidsbuidels, heupzakken, reticules, almoezentassen, beugeltassen, schooltassen, avondtasje en designtassen van bekende modehuizen als Chanel, Louis Vuitton en Hermès. Daaruit is in goed overleg een zorgvuldige en evenwichtige keuze gemaakt, en die ‘juweeltjes’ zijn de komende drie maanden in Oud Lunteren te bewonderen.

Beugeltassen
Een andere bijzondere inbreng is van Rein Lotterman uit Nunspeet. Op tassengebied is de privécollectie van Lotterman uniek in Nederland. Met name beugeltassen uit de (late) Middeleeuwen en onderdelen daarvan zijn alleszins de moeite van het bekijken waard. De beugeltas heeft een bewogen historie. Door de jaren heen was het een veilige plaats om er geld in op te bergen. De tas werd aan het oog onttrokken met de schort van de draagster eroverheen. Door een verandering in het kleedgedrag van een deel van de plattelandsvrouwen aan het einde van de 19e eeuw werd de beugeltas gemoderniseerd door er een draagketting aan te monteren, zodat ze kon dienen als handtas.

Houten schooltassen
Nóg een aandachtstrekker op de expositie: houten schooltassen. In de 17e eeuw hingen in de dorpsscholen houten schooltassen aan de muur. In die rechthoekige houten ‘dozen’ werden boeken, papieren, een lei en een griffel bewaard. Tijdens de les werden ze als tafeltje gebruikt, want er waren nog geen schoolbanken. Pas vanaf 1900 zaten kinderen in houten banken en kregen huiswerk mee. Zo ontstond behoefte aan tassen om boeken in te dragen. De schooltas was een praktisch gebruiksmiddel.
Eén vitrine is speciaal ingericht voor beroepsgebonden tassen. Denk aan de tas van de veearts, van de jager, van de notaris, van de …

Eigentijdse ontwerpers
En dan zijn er natuurlijk de ontwerpen van gerenommeerde eigentijdse topontwerpers die de expositie extra kleur geven. Museum Oud Lunteren is vereerd met de inbreng van Hester van Eeghen, Georgette Koning, Marck & Mo, Maria Hees, Bouwjaar ’63, Marjon Leek, Heleen van der Meer, Marie-José Hamers, Cappello, LuPeLo, Maria van der Gulik.
De opening van de expositie zal worden verricht door Hester van Eeghen. Zij ontwerpt sinds 1987 leren werk -en handtassen, portemonnees en accessoires die worden gekenmerkt door humor in vorm.
Merknamen werden in de 20e eeuw steeds belangrijker en zo kwamen de grote tassenmerken op. Merken die wereldberoemd zijn geworden vanwege hun exclusieve handtassen en lederwaren zijn Hermès, Louis Vuitton, Gucci en Prada. Ook voor mode-ontwerpers en modehuizen als Chanel, Dior, Yves Saint Laurent, Versace, Donna Karan en Dolce & Gabbana is de tas tegenwoordig een belangrijk modeaccessoire. In tegenstelling tot vorige eeuwen, waarin modellen soms decennia hetzelfde bleven, is de tas nu een modeverschijnsel geworden dat elk seizoen verandert.

Museum Vereniging Oud Lunteren
Klomperweg 5, 6741 BJ Lunteren